ANDRA!

I dag vill jag börja med att be om ursäkt att jag inte skrev något i går. Jag hade jätte mycket att göra. Men i dag skriver jag igen. Jag har även en fråga till er, vilken bibelöversättning föredrar ni att jag använder. Är många av er som läser ungdomar? Kommentera gärna.

Jes 58:6-8 Nej, detta är den fasta jag vill ha: Lossa orättfärdiga bojor,
lös okets band, släpp de förtryckta fria, bryt sönder alla ok, ja, dela ditt bröd åt den hungrige skaffa de fattiga och hemlösa en boning, kläd den nakne var du än ser honom  och drag dig inte undan för den som är ditt kött och blod. Då skall ditt ljus bryta fram som morgonrodnaden och ditt helande visa sig med hast. Din rättfärdighet skall gå framför dig
och HERRENS härlighet följa i dina spår.

Gud vill inte att du och jag ska låsa in oss i en liten skrubb och bara sitta där. Han har kallat dig och mig att sträcka oss ut till människor i nöd. Du kanske just nu tänker så här; ”Men jag har inga miljoner kronor liggandes på banken,” Nej, det har inte jag heller, och det behöver vi inte heller för att göra en förändring i samhället.

Vet du vad? När du och jag reser oss ur TV fåtöljen och sträcker oss ut till människor i vår stad, då rör Jesus vid folkets hjärta. Nu är det så att ingen av oss kan hjälpa alla som behöver hjälp. Men vi kan hjälpa en åt gången.

Nu menar jag inte att du ska gå ut ensam med ett soppkök till de hemlösa. Men din församling, eller kanske någon annan församling i din stad, de kanske har soppköp och härberge. Du kanske kunde gå dit och jobba frivilligt. Och när du ser människorna i nöd, då tror jag Gud kommer lägga ned en nöd i ditt hjärta för de människorna.

Det finns ett helande i att sträcka sig ut till andra. Det står i dagens bibelord; ”Då skall ditt ljus bryta fram som morgonrodnaden och ditt helande visa sig med hast.” Nu menar jag inte att alla som jobbar frivilligt med socialt utslagna människor kommer att bli helade. Men dit helande kan komma så som ljuset kommer på morgonen, steg för steg.

Men då kanske någon säger till mig; ”Jimmy, jag kan verkligen inte gå ut och jobba i soppkök, jag kan inte gå ut och jobba på härberge,” Men du kanske kan göra något annat. Du kanske kan be för alla dessa människor, du kanske kan hjälpa till finansiellt med detta sociala arbete.

Jag hörde en berättelse en gång om en kvinna som ofta gick på själavård. Varje gång ville hon ha förbön för hon tyckte att hon mådde så fruktansvärt dåligt. En dag sa kvinnan att hon skulle göra vad som helst bara hon blev frisk. Då sa hennes pastor så här; ”gå hem och baka ett hundra kakor, och gå med dem till stans härberge, möt mig sedan på tisdag klockan 13:00. Kvinnan gjorde precis som pastorn sade till henne. Tisdagen kom och kvinnan kom inte på det avtalade mötet, pastorn funderade vad som hänt. På söndagen gick han fram till kvinnan och frågade varför hon inte kom. Kvinnan svarade; ”Jag hade inte tid, jag var på härbärget med kakor till de hemlösa.

Jag tror att du och jag kan må mycket bättre om vi sträcker oss ut till andra och hjälper dem. Hjälper till vid soppköket, härbärget eller då vi är nere på city och pratar med människor. Det är så lätt att vi fångas av våra egna problem, det är så lätt vi drunknar i våra egna bekymmer. Men om vi lyfter blicken och se oss runt omkring, då kommer vi se så många människor som har det så mycket värre än jag. Jag tror att det kan hjälpa oss att få distans på tillvaron, det kan hjälpa oss att lyfta blicken och se på Jesus.

Nu tvingar jag inte dig att sträcka dig ut till de svaga och utslagna, jag vill bara peka på Guds ord, och uppmana dig och följa ordets uppmaning.

© jimmylarsson.nu 2010

 

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i HELANDE, HJÄLP ANDRA. Bokmärk permalänken.

Kommentera

