VATTEN SOM GER LIV

Jes 58:11-12 Och HERREN skall alltid leda dig; han skall mätta dig mitt i ödemarken och ge styrka åt benen i din kropp. Du skall vara lik en vattenrik trädgård och likna ett källsprång, vars vatten aldrig tryter. Dina avkomlingar skall bygga upp de gamla ruinerna, du skall återställa grundvalar från forntida släkten. Du skall kallas ”han som murar igen sprickor”, ”han som återställer stigar, så att man kan bo i landet”.

Igår skrev jag om att vi ska sträcka oss ut till människor i nöd, och då vi gör det så har Gud lovat att vi ska bli helade. Jag vill fortsätta på samma tema i dag.

När vi läser hela sammanhanget i dagens bibelord kan vi läsa att Herren alltid ska leda dig och mig. Vad betyder då detta? Jo, att Gud aldrig ska lämna oss, att han aldrig ska vända om och gå bort från oss. Om det är någon som går bort från någon när det gäller vår rellation till Gud, då är det vi som lämnar honom och inte tvärtom.

Gud har lovat dig att han ska mätta dig mitt ute i ödemarken. Du kanske är i en andlig ödemark just nu, men då vill Gud ge dig andlig mat och andlig styrka så att du orkar gå vidare. Jag är också övertygad om att det bertyder att Gud ska ge dig fysisk mat också.

När du och jag lever ett utgivande liv, då är det viktigt att vi lever nära Jesus. Och lever vi nära Jesus då ska livets vatten flöda fram på vår insida. Vi kommer aldrig någonsin bli torr på insidan. Glöm aldrig att hur det känns och hur det är inte alltid är samma sak.

Det vatten som Jesus ger oss, det vattnet tar aldrig slut, och det finns hälsa och liv i det vatten som Jesus ger oss. Gud har lovet dig att han ska ge dig styrka så att du orkar gå vidare. Vist kan det kännas hopplöst ibland, vist kan det kännas tungt ibland. Men Gud har vill uppmuntra dig, han vill ge dig styrkan och glädjen tillbaka.

Gud är en Gud som gör under i dag. Gud är en Gud som helar, befriar och upprättar i dag. Inget är för stort för Gud, inget är för litet för Gud. Inget är för svårt för Gud, inget är för lätt för Gud. Gud är lika villig att hela skoskav som har är villig att bota cancer.

© http://jimmylarsson.nu Uppsala 2010

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i GE INTE UPP, HJÄLP ANDRA. Bokmärk permalänken.

Kommentera

