ATT HLPA ANDRA MÄNNISKOR

Jes 58:6-8 Nej, detta är den fasta jag vill ha: Lossa orättfärdiga bojor, lös okets band, släpp de förtryckta fria, bryt sönder alla ok, ja, dela ditt bröd åt den hungrige skaffa de fattiga och hemlösa en boning, kläd den nakne var du än ser honom och drag dig inte undan för den som är ditt kött och blod. Då skall ditt ljus bryta fram som morgonrodnaden och ditt helande visa sig med hast. Din rättfärdighet skall gå framför dig och HERRENS härlighet följa i dina spår.

I dag vill jag prata med dig om hur otroligt viktigt det är att bry sig om andra, att sträcka sig ut för att hjälpa andra på de sätt som man kan. Du kanske inte kan göra allt, och du kan definitivt inte hjälpa alla människor på jorden. Men du kanske kan göra en enkel sak. Du kanske kan hjälpa någon bära in varorna de just handlat in I bilen, du kanske kan sätta dig ned och prata med någon som mår dåligt, eller du kanske kan ge en hemlös person ett mål mat I dag. Jag tror de flesta av oss kan göra något, och kan du inte göra något så kan du alltid sända upp en bön till himlens Gud.

Det finns helande I att sträcka sig ut till andra människor och hjälpa dem. Det står I dagens bibelord att om du hjälper andra människor, då ska ditt ljus bryta fram som en morgonrodnad, det vill säga steg för steg. Och ditt helande ska då visa sig med hast.

Är inte detta underbart, du blir välsignad av att hjälpa andra, du blir välsignad av att ge någon mat och kläder. Jag tror att det är så att då du och jag hjälper andra, då kommer vi att må så mycket bättre.

Du kanske inte vågar ge mat åt en hemlös, eller kläder åt honom. Men då finns det så mycket annat du kan göra. Du kan stödja olika församlingars hjälp arbete och sociala arbete. Några församlingar som har hjälparbete av olika slag är dessa församlingar. De kan du kontakta om du vill stödja deras arbete.

  1. Församlingen Arken I Kungsängen
  2. Frälsningsarmén (finns på många orter I Sverige)
  3. Församlingen Livets Ord I Uppsala

Och många andra församlingar. Du behöver inte stödja dessa församlingar om du inte vill. Men det är goda förslag på församlingar som gör stora insatser och som stödjer, hjälper och vägleder människor inte bara I Sverige utan även runt om I världen.

Vår Gud är en underbar Gud, han är alltid villig att bota från sjukdom. Jag vet att några av er kanske kämpat mot obotliga sjukdomar, jag själv har kämpat mot obotlig tumörsjukdom i femton år. Egentligen borde jag inte kalla den obotlig, därför att ”För Gud är ingen sjukdom obotlig, han kan och vill bota även det vi människor inte själva kan fixa med mediciner och terapier.

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i HJÄLP ANDRA. Bokmärk permalänken.

Kommentera

