DAVIDS SON

I dag tänker jag predika för dig vikten av att inte ge upp när det gäller ditt mirakel eller bönesvar. Oavsett vad du står i tro för så är Gud stor nog att låta det ske. Skriften säger att inget är omöjligt för Gud. (Luk 1:37)

Matt 9:27-31 Då Jesus gick därifrån, följde två blinda efter honom och ropade: ”Förbarma dig över oss, Davids son!” Och när han kom hem, gick de fram till honom. Jesus frågade dem: ”Tror ni att jag kan göra detta?” De svarade: ”Ja, Herre.” Då rörde han vid deras ögon och sade: ”Som ni tror skall det ske med er.” Och deras ögon öppnades. Jesus sade strängt till dem: ”Se till att ingen får veta detta.” Men de gick ut och spred ryktet om honom i hela det området.

Vem var det Jesus gick ifrån? Jo, han hade varit hemma hos Jairus och väckt upp hans dotter från det döda, och just före han gjorde det så blev en kvinna botad från sina blödningar.

Dessa blinda män gick efter Jesus och ropade för att få hans uppmärksamhet. Men Jesus stannar inte omedelbart, han fortsätter att gå. Men dessa blinda män ger inte upp, de fortsätter att följa efter Jesus. Lägg märke till att de kallade Jesus för Davids son, de visste att han var den utlovade Messias. Då kanske du säger att alla visste vem som härstammade från vem, och att det var därför de kallade honom för Davids son. Men det är inte vad skriften säger. I Bibeln står det att man menade att Jesus var son till Josef. (Luk 3:23). Dessa blinda hade förstått att Jesus var deras biljett till total frihet. När jag läser om denna händelse blir jag förundrad. Hur visste de vart Jesus var och vart han gick? De kunde ju inte se honom. Skriften talar inte om för oss hur långt det var mellan Jairus hem och Jesus hem, för Jesus hade verkligen ett hem. Det står i dagens bibelord att dessa blinda män följde Jesus ända hem till honom.

När Jesus äntligen var hemma så gick de fram till Jesus, och Jesus frågade dem vad de ville. Är inte det helt uppenbart? Var Jesus korkad? Förstod han inte vad de ville? Jag tror Jesus visste vad de ville, men han ville att de skulle agera när de väl hade kommit fram till Jesus. De kunde ha bett om vad som helst, de kunde ha bett om en skopa vatten, och Jesus hade gett dem detta. Men nu ber de om någonting hel annat, de ber om att få sin syn. Vad gör Jesus då? Helar han dem utan att fråga dem något? Nej, han frågar: ”Tror ni jag kan göra detta?” När predikanter påpekar att helande tas emot i tro så tycker vissa att predikanten är hård och hjärtlös. Men vad är hjärtlöst? Det som är hjärtlöst är att inte ge instruktioner som man har. De blinda svarar omedelbart att de har tro för ett mirakel, och de fick vad de ville ha. Deras tro var kontaktpunkten för att de skulle bli helade.

Jag frågade Gud i början av detta år 2014 varför det inte är som på Apostlagärningarnas tid och på den tiden då Jesus vandrade omkring i Israel och botade sjuka. Varför ser vi inte samma resultat i dag? . Gud svarade: ”Därför de kommer inte till mig.” Detta är sorgligt men sant Många som får förbön sätter sin tro till förebedjaren eller predikanten/pastorn. Men egentligen borde det vara Jesus vi går till. Jag menar inte att du inte ska gå på helande möten eller låta någon människa be för dig. Det jag menar är att när du får förbön eller är på ett helande möte, sätt då din tro till Gud, för det är bara han som kan bota dig.

Tillbaka till dagens bibelord. Jesus rör vid de blindas ögon och han säger ”Som ni tror ska det ske med er.” och deras ögon öppnades. Gång på gång i skriften så påtalar Jesus att det var deras tro som räddade eller helade dem.

Sedan säger Jesus någonting intressant. Han sa strängt till dem att inte berätta det som inträffat för någon. Varför gjorde Jesus det? Ville han inte att människor skulle bli botade? Jo, men han visste att om denna nyhet spred sig i staden så skulle han inte kunna visa sig utomhus. Men idag så säger inte Jesus att vi ska hålla tyst om vad han har gjort i vårt liv. I dag så vill han att nyheten om hans gärningar ska spridas så att alla får veta vad han gör, och att han gör det ännu i dag.

Annonser

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s