DITT NAMN ÄR SKRIVET I GUDS HAND

I dag tänker jag predika för dig att du inte behöver vara rädd, för Gud har lovat dig att han alltid ska vara med dig. Jag tror Gud säger samma sak till dig som han sa till Josua, nämligen att ingen ska kunna stå emot dig så länge du lever. Men detta betyder inte att du aldrig kommer att få möta motstånd, det fick även Josua, detta betyder inte att du aldrig kommer att bli hatad och förföljd för din tro på Jesus. Men det betyder att du ska vara stark mitt i striden, att du ska hålla huvudet högt även när det stormar omkring dig. Glöm dina känslor, och tänk ett tag på vad Gud har sagt till dig. Har han sagt att du ska skriva en bok, gör det då, har han sagt att du ska göra det ena eller det andra, gör det då. Gud är med dig. Glöm aldrig bort det.

Josua 1:5 Ingen skall kunna stå dig emot i alla dina livsdagar. Så som jag har varit med Mose, så skall jag också vara med dig. Jag skall inte lämna dig eller överge dig

Ingen ska kunna stå emot dig så länge som du lever, ja det var vad Gud lovade Josua. Sedan sa Gud till Josua: ”Som jag har varit med Moses så ska jag vara med dig.” Lägg märke till att Gud inte sa; ”Var så som Moses.” Gud visste att Josua hade en helt annan personlighet än vad Moses hade. Det enda Gud begärde av Josua var att han skulle vandra öppet inför Gud och längre ned i Josua kapitel ett kan vi läsa att Gud uppmanade Josua att förbli i ordet. Gud säger inte till dig: ”Var som William Booth” Han säger inte: ”Var som Smith Wigglesworth.” Han säger inte ens var som Paulus. Gud har skapat dig till den du är och han skulle aldrig kräva av dig att du skulle vara någon annan än det han har skapat dig till. En sak vill han ha av dig, och det är hela ditt hjärta och din odelade uppmärksamhet.

Vidare säger Gud: ”Jag ska inte lämna dig eller överge dig.” Har du någon gång blivit övergiven? Detta river upp djupa sår i själen som bara Gud kan läka. Men Gud har lovat dig att han aldrig ska lämna dig eller överge dig.

Jes 49:15-16 Kan då en mor glömma sitt barn, så att hon inte förbarmar sig över sin livsfrukt? Och även om hon kunde glömma sitt barn, skall jag inte glömma dig. Se, på mina händer har jag upptecknat dig. Dina murar står alltid inför mig.

Du som läser detta kanske har blivit övergiven av din mamma, men även om du har det så ska du veta att Gud alltid är med dig, att han har lovat dig att även om alla andra överger dig ska jag inte överge dig. Du kanske säger: ”Men du vet inte vilka hemska saker jag har gjort, skulle verkligen Gud inte vända ryggen mot mig på grund av dessa gärningar?” Nej, Gud skulle aldrig vända ryggen mot dig. Om det är någon som vänder ryggen mot någon så är det du och jag som vänder ryggen mot Gud.

En del brukar säga: ”han har tappat sin frälsning.” Men jag menar på fullaste allvar att man inte kan tappa sin frälsning. Man kan gå bort från den, man kan välja synden istället för Jesus. Kanske har du gått din egen väg, är det då inte hög tid att vända om till Gud? Gud står och väntar på dig, precis som pappan i liknelsen om den förlorade sonen (Luk 15:11-32)

I det sista bibelordet jag nämnde i dagens blogg så står det att Gud har skrivit ditt namn i sin hand. Jag kommer ihåg då jag gick högstadiet, det var några tjejer i klassen som var förälskade i en klasskamrat, så de skrev hans namn i sin hand. Varför? Troligen för att de ville vara nära honom. Det är på samma sätt med Gud, han är förälskad i dig och han vill vara nära dig. Han har skrivit ditt namn i sin hand för han vill att du ska vara en del av hans liv.

 

Annonser

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s