KOPPLA NED FRÅN NÄTET OCH KOPPLA UPP MOT GUD

 

I dag vill jag predika för dig om att du kan hämta styrka hos Jesus. Jag vet att jag senast i april predikade från samma bibelord, men jag vill att du ska ha tålamod med mig och läsa denna predikan också. Det är så lätt att vi tänker men detta har jag redan hört. Ibland behöver vi repetera det vi hört förut. Bara för att pastorn en gång har predikat om Guds kärlek, så betyder inte detta att han aldrig bör göra det igen. Andra menar att de inte vill äta gammal skåpmat. Men låt mig fråga dig som levt mer än tio år. Har du ätit korv och potatis mer än en gång i ditt liv. Vi vägrar inte att äta det som serverats bara för att vi redan en gång för tio år sedan åt just den maträtten. Det är på samma sätt med Guds ord. Vi äter det som ställs fram på det andliga bordet.

Matt 11:28-30 Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna ro för era själar, för mitt ok är milt och min börda är lätt.”

Livet kan tynga ned dig och mig och göra det outhärdligt, men då kan vi komma till Jesus. Här uppmanar Guds son oss att komma till honom med våra bördor. Det första du bör göra när du blir nedtyngd av bördor i livet är att gå till Guds tron. Om du ska komma inför Guds tron så behöver du offra av din tid, det räcker inte alltid med en snabb trettio sekunders bön. Ibland får vi stänga av datorerna telefonerna radion och Tv och ta några dagar och söka Gud i enskildhet. Kan du inte åka till en stuga ute i skogen så gå på en skogspromenad, sök Gud i enskildhet.

Den här världens tempo söker så mycket av din uppmärksamhet. Men vad du behöver göra är att slå av världs bruset. Du behöver inte twittra instagramma och facebooka varenda timme. Koppla ned från nätet och koppla upp på Gud.

Vi är så noga med att alltid ha batterier i plattan och mobiltelefonen. Men hur är det med batterierna som du laddar mot Gud. När laddade du dom batterierna mer än fem minuter senast? Om du av hela hjärtat söker Gud, om du kopplar upp mot Guds nät regelbundet så får du kraft att gå i Guds kraft och inte i din egen kraft.

Gud uppmanar oss att ta av oss den här världens ok och ta på sig Guds ok som är milt och skonsamt. Vet du att det inte är svårt att bära Guds ok. Det är lätt. Vi kan få ha en kamp mot köttet, mot vår egen vilja, mot våra egna förväntningar. Men när vi till sist bär Guds ok så är det milt. Du vet dina förväntningar på vad och hur Gud ska göra sina mirakler kan göra dig och mig besviken. Det du ska förvänta dig är att Gud ska göra det bästa av situationen oavsett hur han fixar saker och ting i ditt liv och i din vardag.

Du kanske är stressad nu, du kanske är utbränd just nu. Ta då på dig Guds ok. För hans ok gör dig inte nedstämd, hans ok gör dig inte besviken. En utav de saker som kommer hända då du tar på dig Guds ok är att din själ kommer få ro. Jag påstår inte att du aldrig kommer ha en strid att gå igenom, jag påstår inte att du aldrig kommer ha en strid i ditt kött. Men mitt i striden, mitt i mattheten så kan du ha frid på din insida.

Jag vet att det är många som bränner ut sig nu för tiden. Min bön är att Kristi kropp ska få undervisning i ordet om hur man undviker detta. En sak man kan göra är att koppla ned alla måsten och istället koppla upp mot Gud. Visst det finns vissa saker vi behöver och bör göra. Men allt detta sus från världens krav kan inte kväva din tid för att ladda batterierna hos Gud. Åk på en retreat och bestäm dig för att stänga av dator och telefon. Du behöver inte vara tillgänglig dygnet runt.

Nu kan du titta på veckans program. Denna gång predikar jag om att undrens tid inte är över. Du kan se programmet genom att klicka här.

Annonser

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i HOPPET, STYRKA, UPPMUNTRAN. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s