UTVALD

I dag ska jag predika för dig om att det är Jesus som har utvalt dig. Det är inte du som har valt Jesus. Så många uttrycker sig så här: ”Jag kommer ihåg den dag då jag fann Jesus.” Men egentligen är det inte du som har funnit Jesus, det är han som har funnit dig, och när han fann dig så valde du att följa honom.

Visst du kan ha valt att följa Jesus, men det är inte du som har utgett dig själv för honom. Visst du kan ha valt att följa Jesus men det är inte du som har gett ditt liv för honom. Visst, du kan ha gett ditt liv till att följa Jesus. Men vi kan aldrig säga att det var vi som fann Jesus. I grund och botten var det någon som bad för dig, detta verkade på ditt hjärta och till sist valde du att följa den ende som kan ge ditt liv en verklig mening.

Alkohol, knark och sötsaker kan ge dig en ytlig frid för ett litet tag, men vill du ha en frid som går ned på djupet så behöver du följa den som har funnit dig, för den som har utgivit sitt liv för att du ska få möjlighet att följa honom. Du förstår, om Jesus aldrig hade funnit dig så hade du aldrig följt honom. Han har inte bara funnit dig, han har attraherat dig, annars hade du aldrig följt honom.

Joh 15:16 Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt er till att gå ut och bära frukt, och er frukt ska bestå. Då ska Fadern ge er vad ni än ber honom om i mitt namn.

Gud har utvalt dig till att följa Jesus. Gud har utvalt dig till att göra det han har kallat dig till. Kanske han har kallat dig till att leda en församling, kanske han har kallat dig till att jobba inom vården, kanske han har kallat dig till att stanna hemma och uppfostra dina barn, och ge dem trygghet. Oavsett vad Gud har kallat dig till, om du har lydigt honom och gjort som han har sagt, då kommer du få en belöning, och med det en ny kallelse.

Guds kallelse kan skifta från tid till tid. När dina barn är små kanske han kallar dig till att ge dem den uppfostran Gud vill att du ska ha. Men när de har flyttat så kommer en ny tid, Missförstå mig inte. Vi är alla kallade till himlen, detta är vår primära kallelse. Men bortsett från det har Gud kallat oss till olika saker. Nu menar jag inte att du ska jaga efter din kallelse, sådant gör dig bara frustrerad. Men om du har en sak på ditt hjärta och får tillfälle att göra det. Tänk då inte att du inte kan eller att du inte är nog utbildad. Gå till Herren och lita på att han ska leda dig steg för steg dit han vill ha dig

Det finns en sak som Gud har bestämt om dig, vare sig du är pastor taxi chaufför eller hemmafru. Han har bestämt att du ska bära frukt, sådan frukt som består. Du vet äpplen kan ruttna och förstöras efter ett antal veckor bredvid äppelträdet. Men andens frukter blir inte övermogen, andens frukter kan inte förstöras. Andens frukter förblir.

Vi ska lite senare titta närmare på andens frukt, men låt oss titta lite närmare på sista delen av denna bibelvers. Vi ska komma till vår fader och be honom om det vi behöver, och då ska han ge oss det. Behöver vi visdom, då ska Gud ge oss visdom, behöver vi tålamod med våra trotsiga barn, då kommer Gud ge oss tålamod. Behöver vi en bil för att kunna ta oss till jobbet, då ska Gud ge oss en bil. Men den kommer inte dimpa ned i huvudet på oss, vi måste be till Gud som villigt svarar på våra böner. När vi ber i Jesus namn så ska Gud svara på våra böner. Det är någonting särskilt att be till vår fader i Jesus namn, och det händer saker då vi ber i Jesus namn

Jag hörde ett vittnesbörd från en fd muslimsk kvinna som konverterat från Islam och utbildat sig till präst. Hon berättade att före hon konverterade så bad hon så här; ”Marias son, hjälp mig.” Varje gång hon bad så, så svarade Gud på hennes böner. Gud hör hedningarnas böner, det är inte bara dina och mina böner han hör på.

Gal 5:22-25 Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet , mildhet, självbehärskning. Sådant är lagen inte emot. 
 De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär. Om vi har liv genom Anden, låt oss då också följa Anden.

När du och jag följer Jesus av hela vårt hjärta då följer andens frukter med på köpet. Det är inte så att du och jag bara får välja två eller tre frukter. Jag påstår inte att kärleken aldrig prövas, jag påstår inte att tålamodet aldrig prövas. Vi prövas genom livet, jag tror Gud tillåter att vi blir prövade i olika omständigheter, när vi prövas och håller måttet så formas vi till mer Kristus likhet.

Du kan välja att följa anden och du kan välja att förkasta anden. Välj då att följa det anden har talat ditt dig genom sitt ord och genom sina tjänare.

I dag (17 Juni 2015) klockan ca 18 kom ett nytt program i programserien Hopp För Stunden. Denna gång predikar jag om ”vägar till välsignelse”. Vill du titta på veckans program som vanligtvis kommer senast kl 20 på denna blogg. Då kan du klicka på fliken web tv ovan. Du kan se veckans program genom att klicka här.

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Detta inlägg publicerades i GUDS LÖFTEN. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar