JUBLET SOM RIVER HINDRET

I dag ska jag predika en kortare predikan för dig om jubel. Det är något speciellt med att jubla. Israels folk rev ned en mur genom att jubla. De vandrade runt stadsmuren i sju dagar, och på sjunde dagen gav de upp ett jubelrop och hela muren rämnade. (Josua 6) Visste du att murar kan rasa i ditt liv om du bara vågar jubla från djupet av ditt hjärta. Det finns allt för många bröder och systrar i Herren som blir irriterade då någon jublar, de anser att de stör ordningen. Ordningen i en kyrka borde inte vara att man mumlar stilla. Allt för många församlingar i Skandinavien har blivit stilla tysta halvdöda församlingar som aldrig gör väsen av sig. Men jag tror på en församling som vågar jubla.

Ps 89:16 Saligt är det folk som vet vad jubel är, Herre, i ditt ansiktes ljus vandrar de.

Visste du att du kan jubla fastän dina omständigheter inte är perfekta. Om du väntar på att dina omständigheter ska vara perfekta före du jublar så kommer du aldrig jubla. Dina omständigheter kommer aldrig bli perfekta.

Visste du att du kan jubla mitt i nöden, jag menar inte att du ska jubla över nöden, men du kan jubla i tacksamhet över vad Gud har gjort för dig genom livet. Titta inte på dina omständigheter, titta i stället på vad Jesus har gjort för dig. Jag påstår inte att det är lätt att jubla i nöden. Visste du att du kan vara jublande glad fastän du går igenom nöd. Jag påstår inte att du inte får sörja. Bibeln lär oss klart och tydligt att sörja har sin tid. Men vi kan inte fastna i sorgen, vi måste gå vidare och anta nya utmaningar.

Gud har lovat de som vet vad jubel är att de ska vara saliga. Salig betyder att man är mycket lycklig och upprymd. Gud har lovat glädje till de som jublar från djupet av sitt hjärta. Ska jag då jubla högt så min granne undrar om jag förlorat vettet. Nej. Jag hoppas verkligen du kan jubla i din församling.

Gud vill att ditt jubelrop ska vara äkta, att det ska komma från ditt hjärtas innersta. Gud har lovat dig och mig att då vi vet vad jubel är så ska vi vandra i Guds ansiktes ljus. Med andra ord ska vi inte vandra i mörker eller osäkerhet. Vet du att Gud inte vill att du ska vara osäker. Han vill att du ska vara säker på vad som är hans vilja med ditt liv.

Om du vandrar i Guds ansiktes ljus så vandrar du nära Gud. Jubelrop kan föra dig närmare Gud. Jubelrop kan besegra satan och rasera hans fästen i ditt liv. Om en församling jublar så kan murar av hinder ge vika. Jubelrop är ett kraftfullt andligt vapen som den onde är livrädd för.

Jubla denna sommar, jubla över vad Gud har gjort för dig. Jubla över vad han vill göra för dig denna sommar. Då kan murar rämna.

Annonser

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till JUBLET SOM RIVER HINDRET

  1. Lilian Eliasson skriver:

    Jubla?!!! Så lätt det verkar för dig att hävda att man ska jubla. Men för någon där allting bara raseras dag för dag. Där hela livet bara känns som ett evigt helvete. Då varje andetag känns som tortyr. Då varje minut känns som en stor lidelse. Då man ropat till Gud i mer än 4år med en övertygelse att han kan hjälpa och förändra min situation, befria mig från det som drabbat mig, denna förbannelse, men aldrig få ett svar. Då det enda som återstår är en vädjan och en längtan att dö! Då jag dagligen försöker googla efter idéer eller förslag till att hitta möjligaste lättaste sättet att avsluta mitt liv. Detta hemska lidelsefulla liv!! Hur kan man jubla i en sån situation??? Hur kan man jubla i ett sånt tillstånd?? Jag var en gång som du. Ironiskt nog tror jag fortfarande på Gud och hans mirakel. Dessa tycks bara inte vara för mig!

    Gilla

    • blogghelande skriver:

      Det går att jubla fastän livet är bedrövligt. Allt behöver inte vara toppen för att man ska jubla. Läs fliken vittnesbörd.

      Gilla

      • Lilian Eliasson skriver:

        Jag har läst den. Skillnaden är att dig har han svarat och hjälpt! Men de han inte svarar år ut och år in trots att de satt allt sitt hopp till honom. Vad händer när hoppet börjar ta slut?? När inget svar eller mirakel kommer?? Med all respekt för dig och jag verkligen beundrar din tro. Men tro mig, man har väldigt svårt att jubla då!!

        Gilla

      • blogghelande skriver:

        Jag har fortfarande en jätte stor tumör i ryggrad och buk med svåra smärtor. Jag har inte påstått att det är lätt att jubla. Men det är en nyckel till att vandra i Guds ljus. Så ge inte upp. Läs gärna under fliken bibelord. Där har jag några ord som kan styrka och trösta dig. Vet du vad? Gud hör din suckan. Om du inte orkar be så kanske du orkar sucka inför Gud

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s