GÅVOR SOM FÖRVANDLAR LIV

I dag tänker jag predika för dig att det inte finns någon förändring hos Gud. Många som inte lärt känna Gud menar att gamla testamentets Gud var ond och aggressiv. Men detta är inte vad bibeln lär oss. Gud är inte en Gud som ibland vaknar på fel sida och är oerhört grinig och självcentrerad. Vi människor kan växla i humör, vi människor kan växla mellan ljus och mörker. Men Gud har sagt om sig själv att han är konstant god, ingen ondska finns i eller i närheten av honom.

Jakob 1:17 Allt det goda vi får och varje fullkomlig gåva är från ovan. Det kommer ner från ljusens Far , som inte förändras eller växlar mellan ljus och mörker.

Visste du att du kan få fullkomliga gåvor från Gud. Detta betyder absolut inte att det du gör genom dessa gåvor är fullkomligt. Vad vissa kristna tabbars sig i är att de ibland kräver eller förväntar sig att tjänstegåvor ska vara fullkomliga. Men dessa män och kvinnor är inget annat än människor med fel och brister. De har upptäckt någonting i ordet och de rycker framåt och låter ingen eller inget hindra dem. När du får en ny uppenbarelse i ordet så spring vidare med den. Jag menar inte att du ska stressa vidare och lämna uppenbarelsen bakom dig. Rota dig i uppenbarelsen, studera den grundligt om det verkligen kan vara Gud som har lagt den i ditt hjärta. När du fått denna uppenbarelse låt inte då människor rycka uppenbarelsen ur din hand. Var inte lätt påverkade av vad andra människor säger till dig. Var istället lyhörd för vad Gud vill säga till dig. När Guds män och Gudskvinnor på nytt i början av 1920 talet började undervisa om helande fick de starkt motstånd. Präster pastorer och predikanter motarbetade dem. Men de vägrade kasta sin uppenbarelse på sophögen. Om Gud uppenbarar någonting för dig, låt då inte andra kontrollera dig.

Gud vill ge dig dolda skatter och rikedomar. Kommer jag då äntligen bli miljonär till sist? Nej, det är inte sådana rikedomar jag talar om. Jag talar om rikedomar och gåvor som finns i ordet. Dessa gåvor från Gud är fullkomliga. Detta betyder inte att allt du säger i dina predikningar är fullkomligt. Jag tror att varje församling, varje samfund och varje rörelse har haft och har missuppfattningar i sin undervisning. Men jag vill i fortsättningen inte ägna denna blogg till att peka ut förkunnares fel och brister. Jag vill istället tillägna denna blogg Jesus och det han genom sitt ord vill ge oss.

Gud vill ge dig och mig gåvor som kommer ned från ljusets fader. I dessa gåvor finns inget mörker, i dessa gåvor finns bara ljus. Gåvor som är full av mörker och död kommer inte från himlen. Sjukdom är ingen gåva från Gud, för sjukdom leder till fattigdom mörker och död i saluändan.

Gud är konstant ljus. Om du blir förvirrad av en undervisning så kan man snabbt fråga sig själv om den kommer från Gud. Guds undervisning är full av nåd, kärlek och ljus. Inget mörker finns i Guds undervisning. Det finns däremot frågetecken, men jag tror att många (inte alla) frågetecken kan rätas ut om vi tar tid att studera Guds ord.

Om du inte är van att studera Guds ord så vill jag ge dig ett råd. Skaffa en anteckningsbok, penna och börja med att studera Johannesevangeliet. Be ett tag före du sätter dig och studera ordet. Skriv vers för vers vad just det biblestället betyder för dig och vad du upplever Gud talar till dig. Kanske Gud pekar på saker i ditt liv som inte behagar honom. När Gud vill att du ska göra upp med saker i ditt liv så kan det ibland vara obehagligt. Alla möjliga konstiga ursäkter kan komma upp i ditt sinne. Lägg undan dessa ursäkter och låt Guds ord forma ditt liv.

Annonser

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s