FÖRSTÅR VI HUR MYCKET GUD ÄLSKAR OSS?

I dag tänker jag predika för dig om Guds kärlek. De flesta skulle nog sluta läsa redan här för de tror de kan så mycket om Guds kärlek. Men ha tålamod med mig, läs i alla fall det jag tänker skriva till dig. Guds kärlek är gränslös, om vi visste hur mycket Gud verkligen älskar oss så hade vi levt ett heligare liv. Om vi på djupet förstod och trodde på hur djupt älskade vi är av Gud så hade vi haft mer under och tecken i våra liv. Om vi förstod och var övertygade om att vi är djupt älskade så hade vi gett mer av oss själva till Gud av tacksamhet.

Många kristna är egoistiska och självcentrerade. Dessa har på djupet inte fått erfara Guds kärlek. Gud har redan gjort vad han kunde för att du och jag ska kunna lära känna den kärleken som flödar från Guds tron. Hur lär jag känna den kärleken? Bara genom att lära känna Gud så kan du lära känna den kärleken. (1 Joh 4:8)

1 Joh 4:16 Och vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på den. Gud är kärlek och den som förblir i kärleken förblir i Gud, och Gud förblir i honom.

Jag har nyligen börjat studera lite om Guds kärlek, och jag har lagt märke till sanningar i hans ord som rör Guds kärlek. Att du och jag förstår fullheten av Guds kärlek är viktigare än vissa tror. Om man påannonserar att predikan ska handla om Guds kärlek så tror jag antalet människor som tänker komma på mötet minskar drastiskt. Jag tror att fienden har blåst oss rejält där. Ingen av oss kan bli fulländan i kunskapen eller tron på Guds kärlek.

Visste du att du kan har varit frälst hela livet men ändå inte lärt känna Guds kärlek. Jag har en enkel fråga till dig. Tycker du ditt liv är torrt, tråkigt och meningslöst? Har du då lärt känna Guds kärlek? Men kan jag då lära känna Guds kärlek? Du kan lära dig känna djupet bredden och höjden av Guds kärlek. Du kan lära dig förstå mer av Guds kärlek än vad du redan vet. Jag påstår inte att du kan förstå allt om Guds kärlek, det gör nog ingen av oss.

Har du aldrig studerat Guds kärlek så kan du börja med att studera Johannes 3:16-17. Skaffa ett anteckningsblock och en penna och skriv ned vad du ser i dessa verser. Läs sedan i fotnötterna om dessa verser och läs hänvisningsverserna och slå upp dem och läs dem också. Skriv sedan ned vad du ser i dessa verser. Om du läser 1 Joh 4:7-21 så hittar du massor om Guds kärlek.

Nu till något som alla kristna påstår att de redan vet. Gud har kärlek till dig. Men vet vi det redan. Om vi visste det till fullo hade vi inte mumlat det där vi mumlar då vi står i kassakön till affären och den gamla tanten bara sätter upp en vara på banden var trettionde sekund. Fråga henne om du ska hjälpa henne. Hon kanske har jätte ont i axlar armar och rygg. Men vad tjänar jag på det? Du tjänar tid och du kanske vinner ett hjärta för Gud. Om nu Guds kärlek finns inom dig, låt den då flöda fram genom dig.

Visste du att du kan tro på den kärleken som Gud har för dig. Hur får jag tag på den tron? Genom att umgås med Gud, genom att prata med honom och låta honom prata in i ditt liv. Men jag hör honom inte. Läs hans ord.

Visste du att du kan förbli i Guds kärlek. Gud har inte tänkt att hans kärlek bara ska vara en smekmånad vart tionde år. Hans tanke är att du ska flöda i den kärleken. Jag menar inte att du aldrig någonsin kommer få det jobbigt, få sorg eller bekymmer. Men oavsett vad du går igenom så kan Guds kärlek ändå alltid vara där .

När du lär känna Gud så kommer du förbli i kärleken. Du kan för varje dag som går lära dig mer och mer om Guds kärlek. Visste du att du kan välja att vända Guds kärlek ryggen. Du kan välja att synda och vara otrogen mot Gud. Men oavsett vad du gör eller vad du går igenom så upphör inte Guds kärlek mot dig. Gud kommer aldrig kasta sjukdom på dig. Visst du kanske kommer att bli sjuk ibland. Men sjukdomen kommer inte från Gud. Gud älskar dig för mycket för att plåga dig.

Säg högt efter mig: ”Gud älskar mig.” ”Jag kan lära känna Guds kärlek.” ”Jag kan ta emot mer av Guds kärlek in i mitt liv.” ”Jag kan lära mig mer om Guds kärlek”

Glöm inte att du aldrig blir full lärd när det gäller Guds kärlek. Du kan alltid lära dig mer om hans nåd och kärlek till dig. Vi har predikat dom nog mycket i det här landet. Låt oss predika och proklamera ut Guds kärlek över våra trossyskon och över oss själva.

När du förstår hur mycket Gud älskar dig så kommer du välja att älska alla andra människor.

Om du vill kan du titta på veckans predikan. Denna vecka talar jag om att vi borde hata sjukdom lika mycket som vi hatar synd. Titta på predikan genom att klicka här

Annonser

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till FÖRSTÅR VI HUR MYCKET GUD ÄLSKAR OSS?

  1. Stefan skriver:

    Hej! Läste Guds din artikel om Guds kärlek, den var mycket bra. Men jag har en fråga till dig: Är Guds kärlek så stor att den räcker till att frälsa människorna som dör i sin otro också, eller kommer kärleken att ta slut där?

    Gilla

    • blogghelande skriver:

      Guds kärlek tar aldrig slut. Gud slutar inte älska de som går evigt förlorade. Om vi fattade hur mycket Gud älskar varje individ då hade vi varit ett bättre vittne för vår frälsare och Herre. Gud slutar aldrig älska människor, han slutar inte älska de som går evigt förlorade. Han vädjar till oss att berätta om hans kärlek så ingen ska gå evigt förlorad.

      Gilla

      • Stefan skriver:

        Men det verkar som om Guds kärlek i praktiken tar slut efter döden, och att Gud kommer att få leva i en evig sorg över alla dom förlorade. Eller finns det hopp efter döden? Det står ju i Rom 5:18 Alltså: Liksom en endas fall ledde till fördömelse för alla människor, så har en endas rättfärdighet för alla människor lett till en FRIKÄNNANDE dom, som LEDER till liv. Det verkar som att det inte är för sent efter döden?

        Gilla

      • blogghelande skriver:

        Om du läser kapitlet i sin helhet så får du ett helt annat budskap.
        Rom 5:8-9 Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe. medan vi ännu var syndare. När vi står som rättfärdiga genom hans blod, hur mycket säkrare skall vi då inte genom honom bli frälsta från vredesdomen.

        Det är alltså bara de som tar emot det Jesus gjort som ska räddas från vredesdomen.

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s