INGEN PRÖVNING INGEN SEGER

Guds ursprungsplan för dig var och är att du ska gå segrande ur varje omständighet som du hamnar i. Nu påstår jag inte att du kan gå och råna banken och leva i lyx efter det. Om du rånar en bank kommer du sannerligen få ta dess konsekvenser och sitta i fängelse i flera år. Men om du håller dig inom Guds ramar och gör det som han har sagt till dig så kan du leva i seger. Det betyder inte att fienden aldrig kommer attackera dig. Det betyder inte att du komme ha en halleluja stämning på din insida dygnet runt. Du kommer få gå genom eld och vatten, men Guds plan kommer ändå alltid vara den samme. Guds ursprungsplan för människan var att vi skulle leva i harmoni med honom, men sedan kom synden in och separerade oss i från Guds fullkomliga vilja. Men tack vara Jesus seger så kan du leva i seger i dag.

Rom 8:31-37 Vad skall vi nu säga om detta? Är Gud för oss, vem kan då vara emot oss? Han som inte skonade sin egen Son utan utlämnade honom för oss alla, hur skulle han kunna annat än också skänka oss allt med honom? Vem kan anklaga Guds utvalda? Gud är den som frikänner. Vem är den som fördömer? Kristus Jesus är den som har dött, ja, än mer, den som har blivit uppväckt och som sitter på Guds högra sida och ber för oss. Vem kan skilja oss från Kristi kärlek? Nöd eller ångest, förföljelse eller hunger, nakenhet, fara eller svärd? Det står ju skrivet:För din skull dödas vi hela dagen, vi räknas som slaktfår . Men i allt detta vinner vi en överväldigande seger genom honom som har älskat oss.

Jag har en glad nyhet till dig i dag min vän. Gud är för dig. Nu menar jag inte att han står och applåderar och dansar av glädje då du och jag faller i synd. Nej då manar han oss att göra bättring från våra döda gärningar och vända om till Gud. (Hebr 6:1)

Vem kan vara emot dig då Gud är på din sida. Saker kan resa sig upp mot dig hur nära du än lever Gud. Men Jesus har en gång för alla segrat över alla dessa saker som reser sig upp mot dig. Om dessa saker reser sig upp mot dig när du tjänar Gud, då är det också Gud dessa saker reser sig upp mot. Men Gud är större än alla dina problem, han är större än alla som förtalar dig, han är större än det som reser sig upp mot dig för att hindra dig.

Gud har skänkt dig allt i och genom Jesus. Han har skänkt dig seger mitt i den där hopplösa situationen som du befinner dig i. Men det känns inte som om det är seger. Det spelar ingen roll vad du känner. Dina känslor är inte sanningen men Guds ord är sanningen.

Du ska inte låta djävulen härja med dig och ljuga för dig. Gud längtar inte efter att straffa dig eller döma dig. Så många kristna i vårt land säger något i stil med att Gud ska döma dig om du lämnar församlingen, eller går den bibelskolan. Många kristna säger om du inte lever ett perfekt liv så kommer Gud döma dig. Men vår Gud är inte domens Gud, han är Guden som har återlöst dig från synd och dom i och genom Jesus Kristus.

Visste du att Jesus ber för dig i himlen just nu. Han ber till sin fader att du ska ta dig igenom den hopplösa situationen som du är mitt i just nu.

Det finns ingenting som kan skilja dig från Guds kärlek. Massa saker kan komma mot dig, men Gud har lovat dig att dessa saker inte kan skilja dig från Gud. Det enda som kan skilja dig från Gud är att du går din egen väg och lämnar din frälsare och Herre.

Till sist vill jag avsluta det jag började detta blogginlägg med. Du kan leva mitt i Jesus seger. Glöm inte att Jesus seger inte än en känsla. På många sätt är det ett beslut att inte ge upp, att inte backa oavsett vad som än händer. Detta betyder inte att du kommer sväva omkring på rosa moln hela livet. För hade det varit så då hade du inte haft någonting att övervinna, då hade du inte haft något att besegra. Det engelska ordet för vittnesbörd är testimony. Om du inte går igenom ett test så får du inget inomy. Med andra ord, om du vill ha ett vittnesbörd om en seger så måste du gå igenom en prövning innan du kommer till segern, och när du kommer till segern har du ditt testimony.

Annonser

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i UPPMUNTRAN. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s