NÅGON PÅ ANDRA SIDAN STORMEN BEHÖVER DIN HJÄLP.

I dag vill jag predika för dig om stormar som du och jag möter i livet. Du och jag kanske frågar oss själva om vi verkligen ska komma över till andra sidan stormen. Men Gud säger till dig just nu. “Låt oss fara över till andra sidan. Du kanske är mitt i ett rytande hav, kanske vågorna har överrumplat dig. Två utan de saker du kan göra när det stormar och vågorna går höga är 1 Du kan gå på vattnet. 2 Du kan tala till stormen. Men ingen av dessa saker vill jag predika för dig om. Utan jag vill predika vad du ska göra när du kommer till andra sidan stormen. Men låt oss först gå in i dagens bibelord för att förstå vad jag menar.

Dagens bibelord är lite längre än normalt, men jag vill uppmuntra dig att läsa hela denna bloggpost, jag tror verkligen att Gud vill ge dig något genom den idag.

Luk 8:22-33 En dag steg Jesus i en båt tillsammans med sina lärjungar, och han sade till dem: ”Vi far över till andra sidan sjön.” De lade ut, och medan de seglade somnade han.
 Då kom en stormvind ner över sjön, och båten tog in så mycket vatten att den höll på att fyllas och de var i fara. De kom fram och väckte honom och sade: ”Mästare, Mästare, vi går under!” Han vaknade och talade strängt till vinden och vågorna, och de lade sig och det blev stilla. Sedan frågade han dem: ”Var är er tro?” Förskräckta och förundrade sade de till varandra: ”Vem är han? Till och med vindarna och vattnet befaller han, och de lyder honom!”
 De seglade in till gerasenernas område , som ligger mitt emot Galileen. När Jesus steg i land, möttes han av en man från staden. Han var besatt av onda andar och hade inte haft kläder på sig på länge, och han bodde inte i något hus utan bland gravarna. När han fick se Jesus, ropade han och föll ner inför honom och skrek: ”Vad har du med mig att göra, Jesus, den högste Gudens Son? Jag ber dig: plåga mig inte!”
 Jesus hade nämligen befallt den orena anden att fara ut ur mannen. Länge hade den hållit honom i sitt grepp. Han hade varit bunden med kedjor och fotbojor och blivit bevakad, men han hade slitit sönder bojorna och drivits ut i ödemarken av den onda anden. Jesus frågade honom: ”Vad är ditt namn?” Han svarade: ”Legion ”, för det var många onda andar som hade kommit in i honom. Och de bad Jesus att han inte skulle befalla dem att fara ner i avgrunden.
 Nu gick där en stor svinhjord och betade på berget, och de onda andarna bad att han skulle låta dem fara in i svinen. Det tillät han. Andarna for ut ur mannen och in i svinen, och hjorden rusade utför branten ner i sjön och drunknade.

Jag vill dela upp detta bibelord i några korta punkter, snart så kommer jag till det som Herren har lagt på mitt hjärta de senaste veckorna.

  1. Jesus sa: “Vi far över till andra stranden.

Detta tror jag är ett ord till någon som läser detta just nu. Gud kanske har sagt åt dig att göra någonting för honom, sedan kommer en så stor storm in i ditt liv att du tror att du ska gå under. Men lita då bara på Gud. Det fans nämligen en anledning till att Jesus sa till lärjungarna att de skulle fara över till andra sidan av sjön. Första anledningen var att de inte skulle vara rädda, att de skulle stå på det ordet Jesus sa. Lägg märke till att Jesus inte sa: ”om ni kan”, han sa inte ”om ni vågar”, han sa inte ”om stormen inte hindrar er”. Han sa rent sagt ut att de skulle fara över till andra sidan. Den andra anledningen till att Jesus sa att de skulle över till andra sidan var att det fanns någon där som behövde hans hjälp. Redan här kommer jag in på dagens tilltal från Gud. Det finns någon på andra sidan stormen som behöver din hjälp.

2    Tron kan stilla stormen

När Jesus stillade stormen så sade han inte en hel predikan, han talade inte trettio meningar. I den Svenska översättningen talar han tre enkla ord. Det skulle inte förvåna mig om det bara var ett ord i det språket som Jesus talade. Dessa ord som Jesus talade förändrade inte bara lärjungarnas ord, utan även den som väntade på honom på andra sidan stormen.

Om Gud har kallat dig att göra någonting för honom då kommer det komma motstånd. Ju mindre motstånd du får ju mindre kommer jag tro din ide är från Gud. Din ide kan vara en god ide och din ide kan vara Guds ide. Vilket är det.

Om Gud har kallat dig att göra någonting för honom då kommer stormen som ett brev på posten. Problemet vi troende har är att vi bara hör talas om de segrar stora predikanter går igenom. Vi tänker sällan på vilket pris de betalade för att komma dit de är i dag.

Du kan stilla stormen i ditt liv genom att tala tre enkla ord. Här vill jag ge mitt vittnesbörd. Om kraften i namnet Jesus. En natt drömde jag att en demon attackerade mig. Jag använde namnet Jesus en gång men inget verkade hända. Jag sa i Jesus namn både tre och fyra gånger men demonen stod kvar. När jag använt namnet Jesus sju gånger flydde demonen från mig. Vad vill jag säga med detta. Jo, att du inte ska ge upp. Du kanske får tala till stormen sju gånger innan den stillar sig.

    3    Det finns någon på andra sidan stormen som behöver din hjälp

När du och jag går igenom stormar så ser vi ibland inget annat än vågorna som sköljer över oss. Satan kanske skymmer oss så att vi inte ser de människor som behöver vår hjälp. När du är mitt i stormen så kanske du säger att du knappt klarar av att hjälpa dig själv. Och det kanske är sant. Men när stormen har stillat sig och du är på fast mark, då har du en erfarenhet som inte de du möter har. Då vet du att om man är i en storm så ser man bara vinden vågorna och vattnet som har fyllt båten.

Även om du är mitt i en storm så kan Gud ge dig en vision. Jag tror inte Gud börjar med att ge din en vision om att nå en miljard människor via tv. Jag tror han steg för steg tar dig till visionen du har i ditt liv.

Jag vill utmana dig att be och söka Gud inför detta läsår som är framför oss. Fråga Gud vad han vill att du ska göra. Kanske finns det en människa som behöver din hjälp, kanske finns det någon som behöver uppmuntras.

Jag tror att de flesta av oss inte nått den potentialen som Gud har för oss. Jag tror Gud har mycket mer för oss än vad vi vågar att be om eller tänka. Jag tror att många av oss är för bekväma för att fullt ut göra det Gud har bett oss göra.

Annonser

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s