GUDS MATEMATIK

I dag tänker jag lägga ut en annorlunda predikan. Jag vet just nu i skrivandets stund inte hur lång denna predikan kommer bli, men jag vet att det till största del kommer att bestå av en liknelse. De flesta av oss har väll någon gång suttit och grubblat över svåra mattetal då vi gick skolan. Men Guds matematik är annorlunda. Guds matematik är inte ett plus ett är två, två plus två är fyra och så vidare. Guds matematik betyder upprättade människor. Vill du vara med och upprätta flera människor? Här är det många som säger att de inte har flera tusen i månaden att ge. Men Guds matematik säger inte tusen är lika med upprättad. Låt mig i nästa stycke genom en liknelse berätta vad jag menar.

Jag skrev tidigare i mitt inlägg att ett plus ett är två, att två plus två är fyra. Men vet du vad tjugo plus noll är? De flesta skulle omedelbart svara tjugo, men med Guds matematik är svaret någonting helt annat. Vad menar du? Ska jag bli miljonär om jag ger en tjuga till Guds rike. Nej, om avsikten men att ge är att få mera för att föda din avgud är avsikten inte ens i närheten av att vara god. Låt mig i nästa stycke tala om vad jag menar, en helt enkel oskyldig liten obetydlig liknelse.

Låt oss säga att du har tjugo kronor i plånboken. Du säger för dig själv att du absolut inte ska ge den som offer, istället ska du köpa godis för den. Tre saker kommer kanske hända om du köper godis för tjugan. 1 Du går upp i vikt, 2 Du får sämre kondition, 3 Du får dåligt samvete. Men låt mig då komma in på min liknelse. Låt oss istället säga att du ger den där tjugan till Gud, och en människa blir frälst och får sitt liv upprättat för att du gav den där tjugan. Menar du att jag kommer möta en person i himlen tack vara att jag gav tjugan till Gud? Nej! Du kommer inte möta en människa i himlen som fick sitt liv förvandlat. Låt oss då säga att han som blev frälst, en söndag gav ett hundra kronor till Gud, och tack vare att han gav de pengarna så blev fem människor frälsta. Nu fattar jag vad du menar, du menar att sex människor blir frälst om jag ger min tjuga till Gud? Vänta jag är inte klar ännu.

Låt oss säga att en av dessa fem frälsta blir missionär i yttre Mongoliet och en av dem blir en världs evangelist, de tre andra som blev frälst samtidigt blir deras understödjare. Låt oss säga att evangelisten och missionären vinner tusentals människor för Jesus.

När du kommer till himlen kommer inte en person komma till dig och säga tack för att du gav tjugan, sex personer kommer inte komma och säga tack. Nej! Tusentals människor kommer komma fram till dig och säga tack för att du förvandlade mitt liv.

Din tjuga kan fylla ditt sötsug för en kväll, men vad händer efter det. Men din tjuga kan också förvandla tusentals människors liv. Gud tänker inte som oss människor. Gud ser det där lilla senapskornet som du har i din ficka, och om du dör bort från din själv och ditt sötsug kan du vara med och förvandla tusentals människors liv

Nu har vi då till sist kommit till dagens bibelord. Vad har detta bibelord med mig att göra? Jo det kommer jag förklara lite längre ned.

Mark 12:41-44 Jesus satte sig mitt emot offerkistan och såg hur folket lade pengar i den. Många rika gav mycket. Där kom också en fattig änka och lade ner två små kopparmynt, några ören. Då kallade han till sig sina lärjungar och sade till dem: ”Amen säger jag er: Denna fattiga änka lade dit mer än alla de andra som lade något i offerkistan. Ty alla gav de av sitt överflöd, men hon gav av sin fattigdom, allt vad hon hade att leva på.”

De flesta av oss vet säkert vem Bill Gates är. Många av oss vet säkert att han genom åren har gett miljontals dollar till hjälparbete, till att ge flyktingar mat för dagen och för att fattiga skolbarn ska få mat och utbildning. Men visste du att denna kvinnan som lade ned några ören i offerkistan hon har varit med och upprättat mer människor än vad Bill Gates någonsin kommer att vara med och upprätta. Jag påstår inte att rika män och kvinnor ska sluta att ge. Men Guds matematik fungerar inte som människors matematik.

Tänk inte att den där tjugan, vad förslår den? Tänk inte den där tjugan kan inte ens förvandla en människas liv. Den där tjugan kan någon trycka en bok som en pastor kan få sitt liv förvandlat, han kan i sin tur predika det budskapet för sin församling, missionärer och evangelister kan tändas i sina hjärtan på nytt och gå ut och fullborda det lopp som Gud har för dem.

Tänk inte: ”Det ska bli gott med en Dajm. Tänk istället: ”Hur många människoliv kommer förvandlas om jag ger den här till Gud?”

Vill du vara med och förvandla människoliv i Asien? Vartenda öre du välsignar dem med kommer gå direkt till en specifik församling i Asien. Vill du veta mer? kontakta mig här, eller gå direkt in på All World Ministries.

Annonser

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i HJÄLP ANDRA, INFORMATION. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s