SYNEN

I dag ska jag predika för dig om tro. Jag delar även en syn i min ande som Gud gav mig. Många av oss har väll då och då önskat att vi hade större tro. Men Jesus är mycket klar över att du och jag inte behöver stor tro. Vi jämför oss med stora Gudsmän och Gudskvinnor och förundrar oss över deras tro. Men bibeln är mycket klar över att vi bara behöver ett senapskorn tro för att göra det där omöjliga.

Mark 4:30-32 Han sade också: ”Vad skall vi likna Guds rike vid, eller vilken liknelse skall vi använda för att beskriva det? Det är som ett senapskorn. När man sår det är det minst av alla frön på jorden. Men när det har blivit sått, växer det upp och blir större än alla köksväxter och får så stora grenar att himlens fåglar kan bygga bo i dess skugga.”

Här ger Jesus en liknelse av himmelriket. De flesta av oss vet nog att himmelriket är gigantiskt. Men Jesus liknar himmelriket vid ett senapskorn. Längst ned på detta blogginlägg visar jag en bild på ett senapskorn med en liten tändsticksask bredvid kornen. Detta för att du ska förstå hur otroligt litet ett senapskorn är.

När man sår detta senapskorn är det pyttelitet, men när det vuxit upp blir det gigantiskt. Senapsplantan blir när den vuxit klart ungefär tre meter hög. Det där lilla senapskornet har potential att bli tre meter hög, och kan välsigna himlens fåglar.

Gud kanske har gett dig en dröm eller en vision, till en början kan folk förlöjliga din dröm och vison. Du kanske drömmer om att starta ett företag och planerar att jabba någon timme i veckan med det. Då kanske dina vänner skrattar åt dig och retar dig. Men vet du vad. IKEA startade inte med varuhus i sextio olika länder, det började i ett garage. Om du bara planterar säden Gud gett dig, det där lilla senapskornet så kommer Gud göra ett mirakel.

Om ett frö ska kunna bringa liv så måste fröet ned i jorden, först när fröet har dött kan det bringa liv. Samma sak är det med senapskornet Gud gett dig. Du kanske har lindat in det i en duk och lagt det i ett skåp. Men så länge det ligger i skåpet så kommer inget hända. Du måste dö bort från dig själv, från vad människor tycker om dig och fruktan att inte lyckas och bara lita på Gud.

När den visionen (Det lilla senapskornet) vuxit upp och blivit stort så kan det välsigna många människor. Jag påstår inte att ingen då kommer se ned på dig, jag påstår inte att du inte kommer få motstånd då senapskornet vuxit upp. Men det Gud har lagt ned i dig det finns där för att du ska kunna hjälpa och välsigna andra.

SYNEN
Nu till synen som Gud gav mig för någon vecka sedan. Jag ber dig uppriktigt att läsa hela synen. Sluta inte även om du tycker det är konstig, det finns ett budskap i synen.

Jag såg i min ande en man som ritade på ett stort whiteboard bord. Han skrev och ritade ned alla sina drömmar och visioner. När bordet var fullt av bilder och anteckningar kom Jesus upp och ställde sig vid hans sida. Jesus suddade bort allt som mannen ritat och skrivit och lade ett senapskorn på bordet.

Till en början tänkte jag att mannens drömmar och visioner inte var från Gud, det var därför som Jesus suddade bort det han skrivit och ritat. Men jag upplevde att Jesus sa till mig: ”Det var inte vad jag menade.”

Efter ett tag tänkte jag hur kan Gud vara så grym att han suddar bort alla mannens drömmar och visioner, så gör inte min Gud. Den synen var nog inte från Gud. Då sa Jesus: ”Det var inte vad jag menade.”

Då frågade jag Gud, men vad menar du? Då svarade han: ”Kapaciteten för mannens drömmar och visioner finns nedlagd i senapskornet.”

Vilken uppenbarelse. Vi människor kan ibland jämföra oss med stora kända Gudsmän och Gudskvinnor. Vi kan förundras över deras stora tro. Men sanningen är att vi också kan göra stora saker i Guds kraft. Vi kan flytta på det där berget, vi kan tala i Jesus namn till sjukdomar och sjukdomen måste gå. Det enda vi behöver är ett senapskorn tro.

Så bli inte missmodig för att du har liten tro. Använd den tro Gud gett dig. Ge det där senapskornet näring genom att läsa Guds ord dagligen. Hur mycket ska jag läsa? Det beror på hur mycket av Gud du vill ha i ditt liv.

senapskorn

Annonser

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i UPPMUNTRAN. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s