SOM EN ÄDELSTEN

I dag tänker jag predika om bön, om hur kraftfull en rättfärdig människas bön är (Jak 5:16). Visste du att du kan förändra det andliga läget I din familj, I din stad och I ditt land om du ber outtröttligt. I dag vill jag uppmana dig att fortsätta be, att fortsätta att söka Guds ansikte tills du får ett andligt genombrott I ditt liv.

Matt 7:7-8 Bed och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er. 8 Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas.

I dag vill jag som sagt var predika för dig om bön. Men visste du att bön och tro går hand i hand med varandra. Om du ska be och få bönesvar så måste du tro att Gud är till och att han lönar alla som söker honom. (Hebr 11:6)

Om du ber till Gud i tro så ska du få det du ber om.

Jak 1:6 Men han skall be i tro utan att tvivla. Ty den som tvivlar liknar havets våg, som drivs och piskas av vinden.  En sådan människa skall inte tänka att hon kan få något av Herren,

Fy vad hård och kall du är kanske du nu säger. Men jag är inte hård och kall. Jag förmedlar bara en av alla sanningar till dig. Gud har lovat dig bönesvar då du ber i tro utan att tvivla. Gud kräver inte massiv gigantisk tro av dig, det enda han begär är att du ska ha ett senapskorn tro. Om du har det så ska du få det du ber om. Jag har inte alltid haft tro för vissa böneämnen. Då kan man göra två saker. Man kan söka Gud och be en längre tid, eller man kan lyssna på predikan. För när du hör en predikan och tar den till dig så föder detta tro.

Låt oss nu fortsätta med dagens bibelord. Sök och du ska finna. Låt mig ge dig en liknelse. Om du tappar bort en värdefull diamantring söker du då inte den tills du hittar den. Du ger inte upp efter fem minuter och säger: ”Jaha det var det jag förstod.” Nej du söker systematiskt där du tror att du tappat den, och du ger inte upp förrän du finner den.

På samma sätt är det när du söker efter Gud. Du kan få be en bra stund före hans närvaro kommer. Har du frågor du behöver få besvarad så kanske du behöver fasta och be tre dagar innan du vet svaret. Gud är en värdefull ädelsten. Skriften är mycket klar att vi inte ska kasta pärlor efter dem som inte uppskattar dem. (Matt 7:6) Om du vill få tag på denna mycket värdefulla ädelsten då måste du visa Gud att du är villig att betala priset.

Det finns många sätt vi kan komma inför Gud på. Vi kan komma inför Gud genom lovsången, genom att vi tar en rejäl stund och lovsjunger och prisar Gud. Vi kan komma inför Guds ansikte genom bönen. Genom att vi avlägger en kväll eller några dagar och söker Guds ansikte. Han låter sig finnas av dem som med ett uppriktigt hjärta söker honom. Du kan också komma inför Guds ansikte genom att studera ordet en hel kväll eller en hel dag.

Bulta och dörren ska öppnas. Det står inte krafsa lite menlöst. Nej det står bulta När du bultar så är det någonting bestämt som du gör. När du bultar så tvekar du inte. När du hör någon bulta på din dörr så får du omedelbart uppfattningen att detta är en bestämd person, som har bestämt vad han vill ha.

I en annan översättning så står det istället för bulta att vi ska fortsätta att be. Det vill jag idag uppmana dig till att göra. Fortsätt att bu tills det bryter igenom.

Visste du att du frimodigt kan komma inför Gud och be om vad du vill. Om du lever ett liv nära Jesus och hans ord så vill du inte göra någonting som Gud inte vill.

Så var frimodig, fortsätt att be, söka bulta och lovsjunga Gud tills du tränger igenom till seger.

Nu kan du även titta på veckans predikan. Jag lägger ut veckans predikan en gång i veckan. Du kan se predikan genom att klicka här. Jag är mitt inne i del fem av en predikoserie om tro

Annonser

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s