LOVSÅNG OMVÄNDELSE OCH HELANDE

I dag ska vill jag predika för dig om helande. Helande undervisning är egentligen meningen till denna blogg. I dag vill jag predika från Apostlagärningarna och Ordspråksboken, om hur Gud gör under och tecken än i dag.

Jag har glada nyheter till dig i dag. Jesus är samma Jesus i dag som han var för ungefär två tusen år sedan. Han har inte förändrats på den fronten. Han är ännu i dag Herren som tar bort sjukdom ifrån din kropp och förlåter alla dina synder.

Det Jesus har gjort för alla de som blivit helade som du hör talas om, det har han också gjort för dig. Gud favoriserar inte någon. Det han gjorde på korset för snart tvåtusen år sedan, det gjorde han för dig. Han gav sitt liv frivilligt för att köpa dig fri från sjukdom, smärta och bundenhet.

Apg 14:8-10 I Lystra fanns det en man som från födelsen var lam i fötterna och aldrig hade kunnat gå. Han hörde Paulus predika. Denne fäste ögonen på honom, och när han såg att mannen hade tro så att han kunde bli botad, sade han med hög röst: ”Res dig upp och stå på benen!” Då hoppade han upp och började gå omkring

Mannen i Lystra lyssnade aktivt på Paulus predikan, och den predikan gav honom tro, och den tron var förutsättningen för att han skulle bli helad. Gång på gång så påtalar Jesus att dem han helade blev räddade på grund av sin tro. Jag tror vi många gånger har kommit bort från det enkla budskapet om tro och hur vi får tro.

Nät du väl har tagit emot en predikan så låt inte din fiende stjäla den tron som Gud lagt ned i ditt hjärta. Ett redskap som satan använder för att stjäla din och min tro är att vi fyller oss med oandliga och syndiga filmer och tv program. Jag vet själv att det efter en lång dag är lätt att vi sätter oss framför Tv:n för att varva ned. Men tänk då på vad du fyller dig med. Det finns nu för tiden så mycket andra alternativ. Vi kan titta på en predikan istället för den där orena deckaren.

Paulus hade ögonkontakt med denna lama man. När du är på ett möte och lyssnar på en predikan var aktiv då, var vaken och alert. Om det hjälper dig så ta gärna anteckningar och gå sedan igenom dessa anteckningar. Låt inte fienden dra iväg dit sinne på en semester tripp eller in i oförlåtelsens land. Stäng ute all oro och alla tankar. Du kan inte göra mycket åt olika situationer just då du sitter och lyssnar på predikan.

Denna man han lyssnade på vad Paulus sa och han följde Paulus instruktioner. Många i Sverige hade säkert sagt: ”Hallå! Det är just det som är problemet! Mina fötter är lama.” Men det gjorde inte denna mannen. Han reste sig upp i tro. Många gånger är detta det enda som vi behöver göra. Vi behöver bara handla i tro och gå ut på vattenytan.

Visste du att lovsång och tillbedjan kan vara nyckeln till ett mirakel i ditt liv. Oavsett hur du mår eller vad för några känslor som surrar i ditt inre så kan du alltid häva upp din röst och tillbe Gud. Tillbedjan är ingen känsla det är ett beslut. Om du tänker vänta på att dina omständigheter är perfekta före du tillber Gud så kommer du aldrig börja tillbe. En enkel fråga. Är det dina känslor som är din Herre och som är värd din tillbedjan eller är det Jesus som är din Herre?

Ps 103:1-6 Av David. Lova Herren , min själ, ja, hela mitt inre skall prisa hans heliga namn! Lova Herren , min själ, och glöm inte alla hans välgärningar, han som förlåter dig alla dina synder och botar alla dina sjukdomar, han som återlöser ditt liv från förgängelsen och kröner dig med nåd
och barmhärtighet, han som mättar ditt begär med sitt goda, så att du blir ung på nytt som en örn.

Vi behöver emellanåt göra som David gjorde, han befallde sin själ att prisa Gud även om han inte kände för det.

Lägg märke till att David först börjar med att prisa Gud. När han har prisat Gud omvänder han sig från sina synder, och när han omvänt sig så botar Gud honom. Jag är övertygad om att lovsång och tillbedjan många gånger kan vara förstadiet på helandet. Säg inte att du ska tillbe Gud då han botat dig. Kan du inte tillbe Jesus före helandet manifesterats i din kropp då kommer du inte heller prisa Gud för att han har helat dig.

Gud har gjort så mycket för dig. Om du sätter dig ned och tänker lite så tror jag du kommer komma på sak efter sak som Gud gjort i ditt liv. Du kan börja med att tacka att du lever, att han har frälst dig, att du fick äta dig mätt i dag.

Till sist vill jag uppmana dig att göra någonting för de drygt 60 miljoner människor som är på flykt runt om i världen. Du kanske inte kan hjälpa alla med du kanske kan lyfta upp och be för ett ensam kommande barn. Du kanske kan bli volontär i någon kyrka som jobbar ideellt med dessa flyktingar. Vad du har gjort för en av dessa främlingar på flykt, det har du gjort mot Jesus.

Annonser

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s