SE PÅ DET SOM INTE ÄR TILL SOM OM DET VORE TILL

I dag tänker jag predika en predikan från en av mina favorit verser i bibeln. Ni som har följt denna blogg regelbundet har säkert märkt att jag har många favorit verser. Det finns tusentals verser i bibeln, med både uppmuntran och förmaning. I dag kanske jag till och med hinner med att översätta en engelsk bibelöversättning av detta bibelord, just för att det ska bli mer tyngd i denna predikan.

Jes 43:19 Se, jag gör något nytt. Redan nu visar det sig. Märker ni det inte? Jag skall göra en väg
i vildmarken och strömmar i öknen.

I denna bibelvers så uppmanar Gud oss någonting specifikt. Han uppmanar oss att titta på det Gud gör före han gör det. Men hur ska jag kunna se någonting som inte är till. Du ser det som inte är till som om det vore till med trons ögon. Gud kallar på det som inte är till som om det vore till. (Rom 4:17) Vi vet alla att det Gud kallar på, det blir till. Han sa varde ljus och det blev ljus, han talade och vattnet och land skilde sig åt så det torra blev synligt. Kommer ni ihåg vad mer Gud sa? Han sa att ljuset ska råda över mörkret. Vi ser ett ofattbart mörker som sveper över hela vår värld, ett mörker som kan skrämma till och med den mest hängivne kristne. Men du och jag som har Jesus på vår insida, vi har ljuset på vår insida, och det ljuset som finns på vår insida har övervunnit det mörker som Satan försöker kväva denna värld med. Satan kväver denna värld med främlingsfientlighet, Jesus uppmanar oss att välkomna främlingen, oavsett vilken religion eller nationalitet som de tillhör.

Redan nu så visar sig det nya som Gud gör. Men jag ser det inte, vart är det? Du kan endast se det nya som Gud gör i tro.

I en Engelsk översättning står det: ”Jag gör en ny planta.” Om du tänker dig en ny planta som nyss kommit upp ur jorden. Den är inte stark, den är liten och svag. En planta blir inte hux flux ett stort träd som är tjugo meter högt och flera meter bred. En ny planta är tanig. I början så kanske du bara ser ett litet fjuttigt löv. Men om du lever nära Jesus och får beskydd och näring i hans närvaro och genom hans ord. Då kommer du växa dig stark, och ju starkare det Gud gör blir desto mer kan det välsigna andra.

Gud har lovat dig att han ska göra en väg i vildmarken. Gud ska göra en väg där det inte finns någon väg. Du kanske är i ett problem just nu som du mänskligt sätt inte har någon utväg ur. Då ska Gud, inte bara vill, han ska göra en väg ut ur ditt problem.

Gud ska ge dig som är i öknen strömmar av levande vatten. Kommer du ihåg att Gud frågar dig: ”Märker ni det inte?” Hur kan du märka någonting som inte syns med dina fysiska ögon? Du får koppla på tron. Du får se med trons ögon.

Lita på Gud, tro på att han gör någonting nytt. Jag vet att detta kan vara det sista man vill höra i vildmarken eller öknen. Men jag skriver inte detta för att slå dig hårt i huvudet. Jag skriver dig för att leda dig från orten hopplös till orten full av tro.

Tro på Gud, han har hjälpt sitt folk i alla tider, och han vill också hjälpa dig.

Annonser

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i TRO, UPPMUNTRAN. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s