HUR MYCKET NÅD FINNS DET?

Ett stort tack till alla er som lyft upp mig i bön den senaste tiden. Nu börjar värken försvinna och jag känner mig betydligt bättre. Nu var det ett bra tag sedan jag skrev någonting på min blogg, och idag tänker jag blogga en kort predikan om Guds nåd.

Vart vore du och jag utan Guds nåd, och vart vore denna världen utan Guds nåd. En del lagiska människor försöker på ett verbalt sätt låsa in Guds nåd och hindra människor från att ta emot fullheten av Guds nåd. Jag ska försöka hinna skriva lite om mottagandet av Guds nåd

Klagovisorna 3:22-23 Herrens nåd är det att det inte är ute med oss, ty det är inte slut med hans barmhärtighet. Den är var morgon ny, ja, stor är din trofasthet.

Tänk att det inte är ute med dig och mig. Om du och jag tänker tillbaka på vad vi har gjort, hur många gånger vi har fallit i synd, hur många gånger vi skvallrat och förtalat, då borde det egentligen vara ute med dig och mig. Men jag har en glad nyhet till dig, det är inte ute med dig.

Då kanske du säger: ”Men jag har supit, drogat och spelat så förskräckligt mycket. Men Gud kallar dig inte din eländiga missbrukare, nej, han säger du är min ögonsten. Han säger att han hade en plan för ditt liv redan när du låg i din mammas mage. Titta inte på dina snedsteg och misslyckande i livet. Titta inte i backspegeln när du är på väg framåt, titta rakt fram, i riktningen dit du är på väg. Gud kanske har lagt ned drömmar och visioner i dit hjärta som ingen annan än du vet om. Be för dem när du är ensam, dröm om dem. För det är nämligen så att det Gud har lagt ned i ditt hjärta inte kommer bli en verklighet om du inte vågar drömma om dem, om du inte vågar se dig själv som rallyförare eller vad du nu vill bli, då kommer du aldrig våga ta steget fullt ut.

Det är inte slut på Guds barmhärtighet. Ibland tror jag vi agerar som om det vore slut på Guds barmhärtighet, som om han bara hade några matskedar nåd för just mig. Men sanningen är att Guds barmhärtighet aldrig tar slut. Det finns ingen gräns på Guds barmhärtighet. Vi människor har ofta bara ett visst mått nåd och barmhärtighet, men till sist kommer det till en gräns då vi säger att det får vara nog. Men här borde vi ha Jesus som förebild. Du kan besluta dig för att ha ett gränslöst mått på barmhärtighet.

Hur stort är du Guds mått på barmhärtighet? Är det ett kryddmått? Nej! Är det en matsked? Nej! Är det några tusen liter? Nej. Måttet Gud använder när det gäller sin ögonsten, det vill säga dig. Det måttet heter gränslöst.

Du och jag kan aldrig få för mycket av Guds nåd. Ju mer du och jag lever desto med nåd flödar genom dig och mig. Du vet att om man håller vatten från en stor flaska in ett ett litet kärl, då blir det förr eller senare fullt, och så ryms det inget mer vatten. Men Gud öser sin nåd dagligen över oss och vi får aldrig för mycket, det svämmar aldrig över.

Det står i dagens bibelord att Guds nåd och ny varje morgon. Du och jag behöver ny nåd varje morgon. Tänk att Gud skapar ny nåd varje morgon, över 350 gånger per år så skapar Gud ny nåd för just dig. För varje individ som lever så skapar Gud ny nåd.

Men om du inte tror på Guds nåd så kommer du inte ta emot det. Gud förlåter dig i samma sekund som du säger förlåt, och hans förlåtelse utgjuts över dig. Men om du inte tror att han har nåd så det räcker för just dig, om du inte tror att han förlåter just dig oavsett vad du gjort. Då kommer du inte ta emot hans nåd och kärlek för just dig. Det går inte att hälla i vatten i ett kärl som är stängt. Först måste du ta bort locket före Gud kan fylla dig med sin nåd och förlåtelse. När du har tagit bort alla skyddsmekanismer som du byggt upp mot alla som lämnat dig, skadat dig och svikit dig, och öppnar dig för Gud. Först då kan Gud möta din trasiga själ, och fylla detta trasiga kärl med sin balsam som är full av nåd, kärlek och läkedom.

När jag förberedde mig för denna bloggpost kom jag att tänka på en sång, läs den gärna och sjung den om du kan och vill.

Din trofasta kärlek aldrig mig lämnar

Din barmhärtighet den kan aldrig ta slut

Den är ny varje morgon, stor är din trofasthet min Gud

Annonser

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s