HAN HAR ALLT I SIN HAND

Jes 40:26-31 Lyft upp era ögon mot höjden och se: Vem har skapat allt detta? Vem för härskaran däruppe fram i räknade skaror? Genom sin stora makt och sin väldiga kraft nämner han dem alla vid namn – ingen enda uteblir. Hur kan du Jakob säga, du Israel påstå: ”Min väg är dold för Herren . Gud bryr sig inte om min rätt”? Vet du inte, har du inte hört att Herren är en evig Gud, som har skapat jordens ändar? Han blir inte trött och utmattas inte, hans förstånd kan inte utforskas. Han ger den trötte kraft och ökar den maktlöses styrka. Ynglingar kan bli trötta och ge upp, unga män kan falla. Men de som hoppas på Herren får ny kraft, de lyfter med vingar som örnar. De skyndar i väg utan att mattas, de färdas framåt utan att bli trötta.

Gud har sett alla de bördor som du bär och han har namn på alla dessa bördor. Bördor av skuld vill Herren lyfta av, bördor av sorg vill han lätta, bördor av att inte förstå eller bli förstådd vill han lyfta av. Han vill vara den där fadern som du kan komma till när som helst med vad som helst.

Säg inte: ”Denna börda kan jag inte visa Gud.” Han har redan sett den, och han väntar ivrigt på att du ska låta honom lyfta av den börda som du bär.

Han som vet namnet på alla i härskarorna i himlen, han vet vad ditt namn är, han ser dina problem och brister och han älskar dig för den du är. Du är så underbart skapad, till min avbild. Så vila nu i att jag har allt under kontroll säger herren.

Bibeln är mycket klar med att Gud är på din sida och att han är mån om din rätt. Men det viktiga är inte alltid att du får rätt här och nu. Tro mig, upprättelse kommer. Men upprättelse kommer inte på ditt och mitt sätt, upprättelse kommer på Herrens sätt och i Herrens tid.

Du har förmodligen snuddat vid tanken på att din Herre och frälsare är en evig Gud. Men smaka lite på den tanken, vad innebär det för mig, vad innebär det för dig? Jo det innebär att Gud har allt under kontroll. Du kanske inte vet hur din morgondag kommer att se ut. Men den som har skapat dig håller redan din morgondag i sin hand. Han har planerat en utväg ur varje omständighet som du kommer hamna i under morgondagen. Han som har skapat dig, han har allt i sin hand, han har allt under kontroll. Hur många gånger har du och jag egentligen gjort stora misstag, fattat ologiska beslut och tjorvat till det rejält. Men alla de där tabbarna och misstagen du kommer göra finns i Guds hand. Hans hand bär dig genom turbulenta besked, Guds hand bär dig genom sorgen och genom saknaden.

Jag kommer i slutet av denna blogg lägga ut en sång av Clas Vårdsdtet, i en av verserna sjunger han. ”Jag får gå på den bro som leder från tvivel till tro.” Det kan kännas som ett stort gap mellan tvivlet du just nu bär och den tro som du strävar efter. Men Gud har byggt en bro mellan dessa två punkter.

Visst kan vi ibland förundras över att Gud bär hela mänsklighetens sorg, saknad, sjukdomar och problem i sin hand, och ändå bli han inte trött. Han kan nämna alla dina bördor vid namn på ett sätt så du känner igen dem. Men du min vän, du har ett himmelskt namn. Visste du att det finns ädelstenar i himlen som inte ännu hittats på jorden. Och ditt namn är en av dessa miljarder av ädelstenar. Perfekt skapad, perfekt skimmer och en oändligt vacker färg.

Har du tänkt på att det står han ger den trötte kraft och ökar den matklöses styrka. Det står inte att den som redan är stark skall bli starkare. Det står inte att den som redan har vrålmycket makt ska få ännu mera makt. Jag tror ibland att vi behöver komma tillbaka till enkelheten att följa Jesus. Ibland krånglar teologer och professorer till det rejält och vi vet knappast ut eller in. (OBS Inte alla) Men jag tror att Jesus vill att vi ska se enkelheten i hans nåd och kärlek. Kom till mig med din maktlös het, kom till mig med dina svagheter, kom till mig då styrkan tryter så ska jag hjälpa dig. Du behöver inte läsa elva olika böner både framlänges och baklänges. Gud är ganska enkel. När du viskar namnet Jesus så är han där för att fylla dig. När du sätter ditt hopp till Gud så kommer han styrka dig. Om du hoppas på din egen styrka, din egen kunskap eller hur duktig och fullkomlig just du är. Då säger Jesus: ”Men vad ska du då med mig till?”

Fader jag ber att du ska styrka var och en som läser detta, hjälp dem se den bro som går från tvivel till tro.

Annonser

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s