RESPEKTINGIVANDE NAMN

Här kommer ännu en predikan som jag känner mig inspirerad av Herren att leverera till dig. Jag tänker predika en predikan om namnet som är över alla namn.

Du vet säkert att vissa namn inger respekt för oss människor. Vissa har respekt för namnet Prins Daniel, andra har respekt för namnet Obama, i Sverige har vissa av oss respekt för namnet Wallenberg. Men det finns ett annat namn som är så mycket mer respektingivande än alla de ovan nämnda namnen. Det namn jag talar om är namnet Jesus. Vissa människor kan håna och fnysa när de hör namnet Jesus. Men i andevärlden så böjer man sina knän och säger: ”Han är Herrarnas Herre och konungarnas konung”.

Det namn som är över alla andra namn kan upprätta din familj, det namn som är över alla andra namn kan ge en varaktig förändring i din stad och stadsdel. Men då kan vi som kristna inte snöa in för mycket i att förstå djupheten i Gud. Vi måste gå ut och arbeta för Herren. Jag menar inte att du efter nio timmar på arbetet dagligen ska gå och jobba några timmar till. Det handlar snarare om att göra lite för Herren regelbundet.

Det är inte änglarna som är kallad att predika evangeliet. Det är inte bara pastorer och predikanter som är kallad till att berätta vad Gud gjort i deras liv. Du kan berätta för någon annan om vad som hände den där kvällen i juni för sju år sedan, och vilken effekt namnet Jesus hade.

Fil 2:9 Därför har också Gud upphöjt honom över allting och gett honom namnet över alla namn, för att i Jesu namn alla knän skall böja sig, i himlen och på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna, Gud, Fadern, till ära, att Jesus Kristus är Herren.

Namnet på den sjukdom som härjar med dig måste böja sina knän för namnet Jesus. De demoner som plågar din familj måste ge vika för namnet Jesus. Skriften är mycket tydlig, det står så här: ”Och det ska ske att var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst.” (Apg 2:21)

Frälst betyder räddad. Vad ska du bli räddad från? Först och frälst räddad från att gå evigt förlorad. Men även räddad från sjukdom, olyckor, och många mer saker. Jag ska försöka applicera hur du kan använda namnet Jesus nedan.

Jag vill berätta för dig vad som hände en sen augusti natt i stadsdelen Gottsunda i Uppsala. Jag hade på dagen opererats, inget allvarligt ingrepp, så jag fick åka hem samma dag. På natten så kunde jag inte sova, så jag satte mig framför TV och tittade på ett program. Jag hörde åskan mullra en bit bort. Helt plötsligt small det till och eldslågor slog upp ur min TV. Jag blev ganska rädd, jag ställde mig några meter från TV och sa med hög röst. I JESUS NAMN! Omedelbart så försvann eldslågorna i TV apparaten.

Detta är ett typiskt exempel på vad namnet Jesus kan åstadkomma. Namnet Jesus är mer kraftfullt och skarpare än vad vi någonsin kommer att tro.

Jag är bara en vanlig människa. Namnet Jesus fungerade på ett effektivt sätt för mig och det funkar för dig också.

Jag vill utmana dig. Sätt dig i enskildhet, viska namnet Jesus om och om igen. Jag tror verkligen någonting händer då. Men du får inte ha bråttom. Du måste stilla dig, och dricka in av det vatten som Jesus vill ge dig. Glöm inte att du är mycket värdefull för Jesus. Det finns en särskild plats i Guds hjärta för just dig. När du ger honom ditt hjärta så ger han dig sitt hjärta.

Annonser

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i ÖVRIGT, UPPMUNTRAN. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s