ATT VARA BRINNANDE FÖR GUD

I dag vill jag predika för dig att du alltid kan vara ivrig till att tjäna Gud. Hur tjänar jag Gud på bästa sätt? Vad är viktigt i ditt och mitt liv? Är det att förstå Guds djupet eller är det att betjäna andra människor. Min vän,  ingenstans i missionsbefallningen står det att du ska låsa in dig i en garderob tills du förstår fullhet av Guds djupet.  Missförstå mig inte, det finns en djupet i Gud. Men en dag i himlen kommer inte Gud säga: Äntligen har någon fattat hur djup jag är.” Jesus själv har uppmanat oss att ta med oss människor till himlen.

Rom 12:11 Var inte tröga när det gäller iver, var brinnande i anden, tjäna Herren. Var glada i hoppet, tåliga i lidandet, uthålliga i bönen. 

Att vara ivrig för Gud det de inte att du springer omkring som en skolad råtta och ropar halleluja nervöst. Även om du är Finlands lugnaste och tystaste man, så kan du ändå vara ivrig till att tjäna Gud. Vad är då att tjäna Gud. Att tjäna Gud är att betjäna människor. Du behöver inte bli en världsevangelist för att tjäna Gud. Du kan betjäna Gud genom att hjälpa svaga och utsatta människor. Kanske behöver grannpojken en fadersfigur som följer honom till fotboll matchen.  Kanske behöver änkan någon som kör henne till affären. Det du gör för en av dessa, det gör du för Jesus.

Du kan vara brinnande för Jesus. Vad händer när vi brinner för Gud? När vi får Guds förtärande eld på vår insida?  Jo, allt som vi byggt upp i vår egen kraft, för att alla ska se oss. Allt halm och strå kommer brännas upp i denna eld. Då är det inte tid att ge upp, då är det istället tid att bygga nytt, med guld och ädla stenar. Då behöver du bygga ditt liv på Guds ord och foga samman stenarna med bönen och lovprisningen.

När du och jag brinner för Gud så kommer motstånd, till och med kristna kommer ljuga, förtala och försöka stoppa dig. Världen kommer att håna dig och ljuga på dig för att om möjligt få dig att kliva rakt in i fiendens fälla. Vad är då denna fälla? Några av fiendens fällor är hat, oförlåtelse eller bitterhet. En annan fälla kan vara att söka efter fel och brister hos de som förföljer dig. Gå inte in i den fällan. Fokusera dina ögon på att bli mer och mer lik Jesus, på att ta med dig så många som möjligt till himlen.

Till sist vill jag uppmuntra dig att fortsätta be. Bön har aldrig varit slöseri med tid och kommer aldrig vara det. Prata med din fader I himlen, låt honom få veta dina drömmar, behov och önskningar. Kanske har du en vission att ge ett barnhem tre tusen kronor detta år. Tänk inte att din vission är löjligt liten. Det är bättre du har en vission som du känner att du har tro för, där du känner detta är möjligt, än att du börjar med något mega stort. Menar jag då att vi ska döda de stora drömmarna, de stora visionerna!  Nej jag menar att om du är trogen i det lilla så kommer Gud sätta dig över något större. Tänk inte att det lilla som Gud bett mig göra är inte viktigt. Var ivrig och brinnande att tjäna Gud även i det lilla.

De senaste två veckorna har jag knappt bloggat. Jag har haft lunginflammation men mår mycket bättre efter en tio dagars kur av pencelin. Jag är fortfarande trött och blir lätt överansträngd. Be gärna för mig att jag snart ska vara fullt frisk.

Annonser

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s