GRUNDEN

I dag ska jag dela med mig kortfattat om en sak som Jesus undervisade sina lärjungar med. Ett av alla de bibelord som genom de senaste två årtusendena blivit en av de centrala undervisningar om det kristna livet.

Du kan vara brinnande för många saker här i livet. Du kan brinna för elefantens överlevnad, andra brinner för HBTQ frågor. Men i slutändan kommer allt att rasa om du inte bygger ditt liv på Klippan 

Matteus 7:24 Den som därför hör dessa mina ord och handlar efter den, han liknar en förståndig man som bygger sitt liv på Klippan. Regnet öste ned, störtfloden kom och vindarna kom och kastade sig mot huset. Men de föll inte för det var grundat på Klippan.

Här uppmanar Jesus oss att bygga vårt liv på Guds ord. I en predikan jag hörde en gång liknade predikanten Bibeln vid en kokbok. Om du gör som det står då blir det dom det står. Om du tillexempel låter makaroner stå i kallt vatten några minuter istället för att koka dem, då kommer makaronerna förbli hårda. 

Ett exempel i denna predikan är att du inte kan säga att Satsn minsann ska fly för dig för du är ett Guds barn. Det står inte att satan ska fly för dig hux flux utan att du gör någonting.

Jakob 4:7 Underårdna ET därför Gud. Stå emot djävulen, så skall han fly bort från er. 

För att djävulen ska fly från dig så räcker det inte med att säga BU! Du måste göra två saker. 

  1. Du måste lyda Gud
  2. Du måste stå emot Djävulen

Hur länge? Tills du nått ditt himmelska mål. Som ett barn en gång frågade sin mamma hur länge måste jag andas? Tills du en dag går in i evigheten. 

Vi möter alla stormar i livet. Men Gud har inte tänkt att stormen ska knäcka oss. Den ska göra oss starkare. 

Jag har vänner som gått genom rejäla livskriser. Många av de har sagt att de i alla fall har sin barnatro kvar. Hur kan det komma sig? Deras barnatro var byggt på Klippan. Sedan när de blev vuxna tyckte det att andra saker var viktigare än Gud och hans ord. Lever man så så kommer man förr eller senare dras med i en storm.

Vad gör jag om allt rasar. Jesus säger några verser längre ned att det är då som man får bygga sitt hus igen, och denna gång på en grund som hållet. 

Annonser

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s