VID SLUTET AV VARJE DAL

I dag vill jag predika ett kort budskap som Herren gav till mig för något år sedan. Jag satt och studerade psalm 23 och bad ut psalm 23 över mig. helt plötsligt så kommer vers fyra i ett helt annat ljus. Låt oss läsa vers fyra

Ps 23:4 Även om jag vandrar i den mörkaste dal, fruktar jag inget ont, för du är med mig, din käpp och stav de tröstar mig.

I en annan översättning står det även om jag går genom dödsskuggans dal,

Lägg märke till att det står när jag vandrar. Det står inte att du ska kampa eller ha husvagnssemester i denna dal. Det står inte att du och jag ska förbli i denna dal. Nej, det är under en livsperiod som du och jag går igenom dalar i livet.

En del har frågat mig ”-Hur länge ska jag vara i denna dal” Jag har allvarligt talat tänkt en del på det. Jag brukar säga att alla dalar är inte lika långa, och att du och jag måste fortsätta vår vandring med Jesus för att komma över till andra sidan.

Jag påstår inte att du inte får sörja. Men vad jag menar är att det finns en fara i att fastna i dalen, att vända sig tillbaka och sörja över hur det kunde ha varit. Istället borde du och jag hålla vår blick på det som Gud har framför oss.

Oavsett hur du känner dig i dalen så går Gud med dig. Här handlar det inte om dagsformen. Det handlar om sanningen, och sanningen är ordet, och ordet lovar oss att Jesus alltid finns där, oavsett vad vi går igenom, oavsett vad folk säger eller tycker om oss,

Jag är helt övertygad om att käppen och staven är en bild på Guds ord och Guds ande. När vi går genom dalen av dödsskugga så är det viktigare än någonsin att hålla sig till ordet. Om du inte orkar läsa så lyssna istället så ordet.

Ps 121:1 Jag ser upp mot bergen, varifrån skall min hjälp komma.  Min hjälp kommer från Herren som har gjort himmel och jord.

Jag är övertygad om att i slutet av den dal som vissa av er befinner sig i så finns ett berg. På det berget står Jesus och väntar på dig. Lyft din blic framför dig, håll din blick fixerad på Jesus. När du kommit igenom denna hemska dal, så kliv upp på berget och sök Gud, få nya drömmar och nya visioner.

Låt ingen och inget hindra dig från att fullfölja den kallelsen som Gud har kallat dig in i.

 

 

Annonser

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i HOPPET, STYRKA, UPPMUNTRAN. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s