NÄR BRUSET UPPHÖR

Om du har tro så kan du behaga Gud. Du kanske har gjort en rad med saker varje dag i många år för att du vill vara Gud till lags. Men du och jag behöver inte blidka Gud med massa laggärningar. Du kan anstränga dig blå med både det ena och det andra, men du kan bara behaga Gud på ett sätt, genom att du tror på honom och hans ord. Genom att du i tro gör allt vad han kallat dig till. Hur i all värld ska jag kunna veta vad Gud vill att jag ska göra? Om du läser bibeln varje dag, då ser du vad Gud vill att du ska göra.

Herb 11:6 Utan tro är det omöjligt att behaga Gud, för den som kommer till Gud måste tro att han finns och att han lönar dem som söker honom.

Hela kapitel elva brukar man kalla för trons kapitel. Det står mycket om tro i detta kapitel. Det står bland annat att tron är en fast övertygelse. Din tro kastas inte hit och dit. Din tro är en övertygelse kan man säga. Umgås inte med dem som får dig att tvivla på vad Gud sagt. Dessa människor ifrågasätter Gud och vill bara föra en osund diskussion. Umgås med de som uppmuntrar dig att göra det Gud vill att du ska göra.

Du kanske länge varit rädd för att du inte är duktig nog. Att det du gör inte räcker. Men om du tror att Jesus är Guds son, om du tror att bibeln är Guds ord, att det gäller i alla avseendet. Då behagar du Gud.

Gud vill belöna dig. Hur ska han kunna belöna mig? Genom att du söker honom. Hur söker jag honom? Säg så här. ”Här är jag Jesus, jag ger dig tillträde till hela mitt liv. Du är min Herre.” Så pratar du med honom som med en riktigt nära vän. Du ber om hjälp i beslut du ska fatta. Du ber honom leda dig till människor som behöver din hjälp, du talar om allt vad livet innehåller.

Gud har lovat oss att var och en som söker honom ska finna honom, om vi söker honom av hela vårt hjärta. Lägg undan allt brus, det som tar din uppmärksamhet. Stäng av tv, radio, telefoner och datorer, och ta två tre dagar då du lovsjunger Gud, Ta återigen upp din gitarr, ditt munspel eller gå tillbaka till ditt piano och prisa Gud och pratar med Gud, läser bibeln, och sitt och njut av tystnaden. För när bruset tystnat, många gånger är det då Gud kan tala in i vårt liv och vägleda oss.

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i GE INTE UPP, GUDS ORD, TJÄNA GUD, TRO, UPPMUNTRAN. Bokmärk permalänken.

Kommentera

