NÄR BÅTEN FYLLS AV VATTEN

Välkomna till ett helt nytt läsår på blogghelande. Jag hoppas att du ser fram till det kommande läsåret lika mycket som mig.. Min bön för detta läsåret är att Gud ska leda oss med bravur genom denna och nästa termin.

Idag vill jag predika för dig att Gud vill leda dig genom stormen som du kanske är mitt i. Vågorna kanske går höga. Men Gud har aldrig lovat pytte lite problem. Men Gud är Gud mitt i stormen.

Markus 4:35-41 På kvällen samma dag sa Jesus till sina lärjungar: ”Låt oss fara över till andra sidan”  De lämnade folket och tog honom – som han var – med sig i båten.  Också andra båtar följde med. Då kom en häftig stormbyar och vågorna slog in i båten, så att den höll på att fyllas.Själv låg han i aktern och sov på en dyna. De väckte honom och ropade ”Mästare, bryr du dig inte om att vi går under? Han vaknade och talade strängt till vinden och sade till sjön: ”Tig var tyst”  och vinden lade sig och de blev adelns lugnt. 

Jag tänker inte predika denna gång om att vi ska tala till stormen. Visst kan vi göra det, men något helt annat visar Gud mig denna gång. Mina ögon fastnar vid att vågorna slog in i båten och höll på att fylla båten.

Så kan det vara i ditt och mitt liv. Då Gud gett oss ett ord eller ett löfte. Då kan de ordet och löftet prövas. Men då gäller det att hålla fast vid Jesus ord.

Andra båtar följde efter Jesus. De kämpade minst lika mycket som lärjungarna, men vi vet inte med säkerhet vad som hände dem. Men vi vet att vinden lade sig även för dem.

I en engelsk översättning står det att sjön blev spegelblank.

Jag påstår inte att du aldrig kommer få bekymmer när du följer Jesus. Men vi kan se vad Jesus gjorde då han fick problem. Han kopplade upp mot sin himelsk far och det tror jag du och jag också kan göra.

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

