GUD ÄR INTE GLÖMSK

Jes 43:1-3 Men nu säger Herren till dig, Israel, som han har skapat: Var inte rädd, för jag har betalat lösen för dig. Jag har kallat dig vid namn, och du är min. När du måste gå genom djupa vatten och stora svårigheter, ska jag vara med dig. När du vandrar genom floder av bekymmer, kommer du inte att drunkna! När du möter en eldstorm av motstånd och förtryck, ska du inte bli bränd. Lågorna ska inte skada dig. Jag är Herren, din Gud, din Frälsare, den Helige i Israel. Jag gav Egypten och Etiopien och Seba till Kores i utbyte för din frihet, som lösen för dig.

I dagens bibelord står det klart och tydligt att detta gäller Israel. Men om du har tagit emot Jesus som din frälsare och Herre så gäller dessa bibelord även dig. Därför att du har fått ärva Israels rätt inför Gud

Nästan omedelbart så börjar Gud med att uppmana oss att inte vara rädd. Gång på gång så uppmanas vi att inte vara rädd. Varför vill Gud att vi inte ska vara rädd? Jo, för att fruktan styr bort våra ögon från Jesus och rakt på problemet istället. Det är bara Jesus som kan hjälpa oss och inte våra problem.

Jesus har betalat lösen för oss och han har kallat oss vid namn. Tänk att han vet vad vi heter, tänk att han har på korset betalat priset för vår frihet. I Jesus sår finns det helande, i Jesus sår finns det frihet

Vad du än går igenom så kommer Gud alltid vara med dig. Jag brukar skriva att Jesus går med dig genom elden, han går med dig genom djupa vatten av problem. Jesus står inte på andra sidan och hejar på dig. Nej, han är nära dig, han går med dig genom alla dina problem.

Du och jag kan möta alla möjliga problem, men Gud har lovat oss att problemen inte ska skada oss. Eldslågan av bekymmer ska inte ens bränna dig. Med andra ord ska man inte ens märka på dig vad du har gått igenom. Det blir din och Guds hemlighet.

Nu förnekar jag absolut inte att vi människor kan bli skadade själsligen. Det kan vi absolut. Då finns det helande att hämta hos Jesus.

Ibland kan det kännas som om Gud övergivit oss med det har han inte. Det står i Jesaja 49:15b-16 Kan en mor glömma bort sitt lilla barn och låta bli att älska sin egen son? Även om något sådant skulle kunna ske, ska jag i alla fall inte glömma er. Jag har skrivit ditt namn i min hand, och framför mina ögon har jag alltid en bild av Jerusalems murar.

Gud har lovat dig att han alltid ska vara med dig. Han har lovat dig att han aldrig någonsin ska glömma bort dig. Han har till och med skrivit ditt namn i sin hand.

Om blogghelande

Jag har en stark längtan i mitt hjärta att predika Guds ord för alla folk. Predika om vad Gud kan och vill göra i ditt liv.
Detta inlägg publicerades i VAR INTE RÄDDA. Bokmärk permalänken.

En kommentar till GUD ÄR INTE GLÖMSK

  1. Mai-L. skriver:

    Takk , dette ordet var til meg og min mann i dag. Grunnet på Jesaja 43 i natt og det gir stor styrke å lese det her også som en bekreftelse:) Gud velsigne deg!

    Gilla

Lämna en kommentar